17/02 tot 23/02 Jakarta

---------------------------------------

Met de auto naar Dusseldorf International, geen gladheid o.i.d. Op het vliegveld vinden we vrij snel Parking 11 welke uitsluitend bedoelt is om passagiers af te leveren. De visitatie gaat, in tegenstelling tot vorig jaar nu soepel en efficiƫnt. Na enige tijd kunnen wij naar onze plaatsen, blij dat wij reeds eerder plaatsen besproken hebben, want het vliegtuig blijkt propvol en wij kunnen nu relatief relaxt van onze 2-zitter genieten. Vrij snel na vertrek wordt ons een diner aangeboden dat ook deze keer weer goed te pruimen is. Zowaar kunnen wij beiden af en toe slapen zodat betrekkelijk snel de tijd voor het ontbijt aanbreekt, redelijk uitgekleed overigens..Na enige tijd landen we op Dubai waar wij 4 uur zullen wachten op het volgende vliegtuig. We wandelen wat, kopen een aftershave en doen ons tegoed aan een lekkere milkshake. Ook het volgende vliegtuig is redelijk vol, wederom lukt het ons om wat te slapen, het eten is ook nu weer goed en na een aantal uren komen we in Jakarta aan.

De formaliteiten en de bagage gaat/komt redelijk snel ,waarna wij buiten komend even moeten zoeken, maar daar is de chauffeur al van Hester Basoeki. De route die hij volgt kennen wij niet, het blijkt dat hij vrijwel door geheel Tangerang rijdt, een rit van gauw 2,5 uur. Bij het guesthouse aangekomen krijgen wij een grote, ietwat kale kamer toegewezen, gaan wat rusten en eten, babbelen en vervolgens eindelijk diep slapen.

De volgende dag (19 Februari ) worden we laat wakker en doen ons vervolgens tegoed aan het ontbijt. Lezen wat en vallen weer in slaap ! In de middag gaan we wandelend naar de Citra Mall, kijken rond en nemen een lekkere ananasjuice. Terug naar het guesthouse, Maria gaat wat zwemmen, vervolgens maken wij kennis met de enige medegasten, een Indo (Otto) met zijn vrouw , rond 20.00u gaan we eten (is steeds simpel maar toch lekker !) om vervolgens weer vroeg naar bed te gaan.

20 Februari ; Maria blijkt slecht geslapen te hebben, wordt rond 04.00 verblijd met het valse gezang vanaf een minaret, Rob slaapt als een os door alles heen. Rond 09.00 u. redelijk wakker naar het ontbijt. Hierna besluiten we telef. tickets via Lion Air naar Lombok te regelen, met enige taalproblemen lukt het maar wij dienen wel te betalen bij het hoofdkantoor welke aan de Jl. Gaya Mada (het vroegere Molenvliet). ligt. Wij bestellen een taxi en besluiten dan maar gelijk te gaan, de drukte is waanzinnig , zo druk hebben we het niet eerder meegemaakt, het ritje duurt maar liefst 1,5 uur, de kosten iets van Rp. 50.000. Aangekomen bij Lion Air dienen wij een nummertje te nemen en na enige tijd worden we geholpen, de tickets kosten ons totaal ca. Rp. 1.1 Mln. Als we de specificatie bekijken, blijken de taxen etc. duurder dan het vliegen zelf,jawel ook daar dus. Wij nemen een andere taxi om naar Glodok te gaan, wederom een waanzinnige drukte, maar uiteindelijk komen we daar (Rp. 30.000) terwijl het ook nog stevig gaat regenen. Glodok Mall blijkt inmiddels geheel gevuld te zijn met electronica en enig textiel. Het alles door elkaar verkopen van vroeger is er dus niet meer maar des al niet te min blijft dit een oud gebouw. Oorspronkelijk was het de bedoeling om wat te gaan wandelen in Glodok, maar door de zware regenval zien we hier maar van af. Nemen wederom een taxi en gaan , wederom dwars door de drukte. naar de Taman Anggrek Mall, Maria had nog nooit een kunstijsbaan in de tropen gezien en keek dus haar ogen uit. We krijgen honger en zoeken dan ook de foodcourt op, werkelijk een veelvoud van lekker eten en we kunnen dan ook moeilijk een keus maken. Uiteindelijk gegeten en gedronken voor krap Rp. 100.000. Nog wat rondlopen en we zien een ijsbar dus maar even een ijsje gekocht, dat is schrikken, 2 bolletjes kosten tezamen het lieve sommetje van Rp. 80.000.

Op de parterre blijken een aantal chinese kinderen, ook verkleed als chineesjes ! een dans en zangperformance te geven, leuk om even naar te luisteren, waarna wij (weer) een taxi nemen om ons naar het guesthouse te laten brengen. Dit blijkt redelijk snel te gaan omdat de chauffeur voorstelt om de tolroute te nemen, in nog geen uur en ca. Rp. 100.000 armer zijn we weer thuis, gaan eten, Maria zwemmen en vervolgens naar bed.

Zondag 21 Februari ; wij besluiten te voet weer naar de Citra Mall te gaan, maar nu via een omweg en dwars door de kampung, zeker voor Maria een leuke ervaring. Bij de Mall blijkt men allerlei spelletjes voor kinderen georganiseerd te hebben, dus wij kijken overal bij de div. standjes nieuwsgierig mee. Verder besteden we de dag met bij div. restaurants wat te eten en te drinken. In de namiddag weer terug naar huis, zwemmen ,eten etc.

Maandag 22 Februari ; Wij nemen de taxi naar Blok M (Rp. 8.000) om vervolgens de Transjakarta bus te nemen die ons helemaal naar Monas brengt voor totaal Rp. 7.000. Bij het busstation aangekomen blijken de buskosten relatief nog lager, want zolang je op het station op een andere bus overstapt, hoef je niets meer te betalen. In principe kan je dus door heel Jakarta dwalen voor slechts Rp 3.500 pp. Maar goed, wij stappen uit om Monas van binnen te bekijken, nee dus, want het blijkt dat op Maandag de deuren gesloten zijn, balen ! Zelf blijken wij ook een aardige bezienswaardigheid want regelmatig dienen wij met indonesiers op de foto te gaan. We willen vervolgens naar Pasar Baru en gaan dus terug naar de busterminal. Rob schrikt zich rot, wat een enorme drukte en weigert in de rij te staan. Dus weer een taxi in en zo komen we bij Pasar Baru. Rob was hier al regelmatig geweest maar voor Maria was dit een nieuwe ervaring die ze ook nog leuk blijkt te vinden. Eerst maar wat sate eten en wat juices drinken , alles even lekker en dat voor nog geen Rp. 60.000. Wij gaan een aantal winkels in en uit en zo waar Maria weet ook nog een paar schoenen in haar maat te vinden, voor nog geen Rp. 75.000 heeft zij een paar nieuwe schoenen.

In de zijstraatjes zijn overal eettentjes en stalletjes met allerlei goederen te vinden, dus ook hier gaan wij de zaak goed bekijken waarna wij beiden zo moe worden dat we besluiten weer terug te gaan naar het guesthouse maar wel met de taxi, duur zowat 1.5 uur en de kosten ca. Rp. 80.000. Eten,zwemmen etc. Einde dag.