Portugal 2011

Dag 1 (28-04-2011) Chamery (Frankrijk)

DSC01544100_1041100_1040

Wij gaan weer eens met de Kampeerwagen op stap. De titel suggereert dat wij rechtstreeks naar Portugal zullen rijden, maar dat is niet het geval. De bedoeling is om richting Portugal te rijden, maarr komen wij er niet dan is dat ook geen ramp. Het voornaamste is om te genieten van de dingen die onderweg op ons pad komen. Dit is onze eerste dag, wij vertrekken bij droog weer maar dat verandert snel, want ergens in Belgie begint het te miezeren en eigenlijk houden wij dit tot ons eindpunt. De Tomtom is gezet op vermijden van Snelwegen en dat betekent veel rijden maar toch geen grote afstanden. Rond 13.00u komen wij bij het zg. “Hellend vlak van Ronquieres”. Hier worden de beurtschepen via een enorme grote rijdende bak langs een helling van het ene deel van een kanaal naar het andere gereden. Kennelijk vond men dit vroeger een goedkoper alternatief dan sluizen.Het grootste deel van de dag rijden we dan ook over smalle weggetjes maar gelijk veel door de bossen. Uiteindelijk belanden wij in een dorpje met veel Champagnehuizen, de tijd is er nog niet naar, dus kunnen wij niets proeven. Gelukkig houdt de regen nu ook op en gaan we wat wandelen door het plaatsje. Matig interessant.

Dag 2 (29-04-2011) Briare

De dag begint wat sombertjes maar vrij snel knapt het weer op en gaan wij weer verder via voornamelijk boswegen. In Briare aangekomen blijkt de officiële camperstandplaats al vol, maar we kunnen vlak bij op een normale parkeerplaats staan. Het bijzondere van dit stadje is dat boten via een soort viaduct over de Loire gaan varen, dus waar wij gewend zijn om auto's te zien rijden, varen er hier boten. Een wel heel bijzonder gezicht. Tevens wat rondgedwaald in dit stadje.

Dag 3 (30-04-2011) Chateauroux

Rijden vlot door, uiteraard weer via binnenwegen en komen rond 12.00 u in dit plaatsje aan. De camperplek blijkt bij een park bij een redelijk groot meer te liggen en vlak bij bij een Camping. Nieuwsgierig (want wij hebben een kortingskaart !) vragen wij wat een staanplaats kost ; E 18,50 en geen korting. Vriendelijk groetend verlaten wij dus maar de Camping en gaan op de Camperplek staan. In ons boek stond dat deze geschikt zou zijn voor 10 Campers, klopt niet er zijn slechts 5 plaatsen, er staat er slechts 1 dus erg is dit niet. Gaan wat wandelen en fietsen in het park en besluiten dat het te ver fietsen is naar de stad.

Dag 4 en 5 (01/02-05-2011) Saint Laurent sur Gorre

DSC01553DSC01555DSC01557DSC01558DSC01559DSC01560

Vlak bij de Camping en binnen fietsbereik ligt het plaatsje Deol, wij gaan hier wat rondkijken en worden blij verrast door de vele oude gebouwen. Zelfs een restant van een kerktoren uit 1000 nc is nog te bewonderen. Vervolgens weer verder onder een strakke blauwe hemel. Ergens onderweg zien wij in een stadje een Rommelmarkt. Na wat gepriegel weten wij de wagen ergens te parkeren en gaan wij de markt op. Met recht een rommelmarkt maar ook een plek waar men oude gerestaureerde auto's kan kopen. Weer verder om uiteindelijk bij onze slaapplaats voor vandaag aan te komen. Een grote plek vol bomen en pal bij een watertje, compleet met water en electriciteiszuilen , je zou zo zeggen, dus barstens druk, blijkt er slechts 1 Camper te staan. Het plaatsje zelf blijkt niets te bieden te hebben, maar de omgeving is zo rustgevend dat wij hier 2 dagen weten te blijven.

Dag 6 (03-05-2011) Bourdeilles

DSC01561DSC01564DSC01565DSC01567DSC01569

Weer verder, weinig brandstof dus via de TT een benzinestation gezocht. Blijkt dat die niet meer bestaat ! Weer terug naar SLsG want daar wisten wij ook een benzinestation. Eindelijk weer op de route. Via kleine leuke weggetjes komen wij bij Bourdeilles. Via de GPS worden we gedirigeerd naar een Camperplaats, ware het niet dat een belangrijke weg blijkt afgesloten. Uiteindelijk via soort zandweggetjes toch het terrein gevonden. Een groot weiland bij een riviertje. Gelukkig is er een binnendoor weggetje rechtstreeks naar het stadje dus zijn wij er met de fiets relatief snel. Ook dit stadje is weer typ. frans, d.w.z. oud kerkje, kasteel en leuke oude weggetjes. Helaas bleek het kasteel i.v.m. werkzaamheden gesloten. Na nog een oude watermolen bewonderd te hebben terug naar de camper. Plotseling een kleine wolkbreuk, behoorlijk nat dus. Tussen de druppels door vinden we een supermarkt waar we boodschappen kunnen doen. Eten etc.

Dag 7, 8 en 9 (04/06-05-2011) Plazac

DSC01571DSC01572100_1065DSC01574DSC01576DSC01583

Wij waren reeds langere tijd niet bij Leo en Simone geweest (oude vrienden van Maria) dus afgesproken daar enige dagen te verblijven, bijkomend voordeel is ook,gezien het feit dat ons gasstel het slecht doet,dat Leo wellicht een adres weet om een nieuwe te kopen. Wederom via leuke binnenweggetjes naar Plazac. De rest van de dag bijgepraat. De volgende dag na lekker geslapen (eindelijk weer een bed met normale lengte ) en gedoucht te hebben wat in de omgeving gewandeld. Leo bekijkt het gasstel en stelt vast dat de thermokoppel kapot is, weet een in eigen voorraad te vinden en repareert het vakkundig. In de middag een bezoek aan vrienden van Leo en Simone, t.w. Bas en Louelle. Bas blijkt Indonesie ook te kennen, dus we hebben aardig wat te delen. Het eten was heerlijk, na enige tijd rijden we weer naar huis. De volgende dag is speciaal want Simone is 70 geworden. Wij beginnen op haar gezondheid ergens pannenkoeken en poffertjes te eten. Hierna een boottocht op de Dordogne om tenslotte met z,n 4en ergens in een goed restaurant onder het genot van een voortreffelijke wijn het einde van deze voor haar heugelijke dag te vieren.

Dag 10 (07-05-2011) Coumont sur Garonne

DSC01584DSC01586DSC01587DSC01588DSC01589

Tijd om weer verder te gaan. Het landschap begint langzamerhand wat vlakker te worden. Na enig zoeken komen wij bij dit plaatsje terecht. De Camperplek blijkt aan een kanaal te liggen. Beperkt aantal plaatsen die van elkaar gescheiden zijn. Gelukkig niet al te druk dus wij kunnen gemakkelijk een plek vinden. Gaan het stadje verkennen, eigenlijk weinig interessant en zowat niemand op straat (zie je trouwens bij veel kleinen plaatsjes), terug naar de Camper en na wat lezen pakken wij de fiets en gaan het kanaal langs. Ergens veel eerder zagen wij reeds een stel met een ezel lopen, de ezel was bepakt met kampeerspullen. Nu zagen wij eerst een tweetal met fietsen die beiden een soort aanhanger hebben om hun kinderen mee te nemen. Vervolgens zien wij een man met aan zijn riem ook weer een soort aanhanger. Lopen dat die doet ! Maar goed, wij verder rijden langs een begraafplaats en wat oude boerderijen. Tenslotte weer moe terug.

Dag 11 en 12 (08/09-05-2011) Saint Paul de Dax

Had vandaag niet veel zin om weggetjes met allerlei bochten te rijden, dus nu eens via een Route Nationale richting Dax. In de voormiddag arriveren wij hier, zou een leuk plaatsje moeten zijn, maar wij zien voornamelijk industrieterreinen. Met enige moeite vinden wij hier een Camperplek die niet alleen vol maar ook behoorlijk lelijk is, dus rijden wij snel verder. In dit plaatsje vinden wij op een erg leuk plekje midden in de natuur een andere Camperplek waar nog 2 plaatsen zijn. De leukste gelijk ingenomen en wij gaan wat genieten van de omgeving. Een paadje nodigt uit om wat te wandelen, helaas doet het been van Maria weer behoorlijk pijn dus gaan wij terug om wat later met de fiets langs een meer (Meer van Jezus ) te rijden. Alles fraai aangelegd met veel bloemen en planten. Wij besluiten hier maar gelijk een extra dag te blijven. De volgende dag zoeken wij een supermarkt en vinden de Intermarche, een grote goed van alles voorziene supermarkt. De nodige zaken ingeslagen waaronder een reeds aangemaakt stuk vlees en terug met de fiets. De rest van de dag heerlijk niets gedaan. In de avond gaat Maria het stuk vlees aanbakken waarbij blijkt dat het geen vlees is maar waarschijnlijk lever of hart en ook nog van een onbekend dier, manmoedig gaan wij dit vlees voor een deel opeten,blijkt niet erg smakelijk. Dag ten einde.

Dag 13 en 14 (10/11-05-2011) Castrojeriz (Spanje)

DSC01592DSC01595DSC01596DSC01597DSC01599DSC01600DSC01601DSC01602DSC01604DSC01607DSC01608

Tijd om weer verder te gaan. Wij hebben diverse boeken met Camper en Campingadressen en vinden uit dat in de omgeving Vitoria-Gasteiz (Spanje) een plekje bij een stuwmeer zou zijn, lijkt leuk. Wij rijden zo voorspoedig over de nieuwe snelweg dat we te laat doorhebben dat wij voorbij de stuwmeer geschoten zijn. Niet getreurd, in Miranda de Ebro zou een Camperplek, zijn dus die maar vinden. Vrij snel vinden we de bewuste plek, maar de omgeving lijkt een en al treurnis met allerlei bedrijfjes en waarsch. ook nog een mevrouw van uiterst lichte zeden. Ook de Camperplek zelf ziet er erg ongezellig uit. Toch maar weer verder dus, dreigt alsnog een lange rit te worden. Bij de voorbereiding hadden wi een Camping gevonden in de omgeving van Burgos die op het plaatje te zien er wel erg leuk uitzag. Wij nemen maar de gok en rijden naar de plek. Nadat wij van de snelweg afslaan richting Castrojeriz wordt het landschap vrij snel eentonig vlak, wij vrezen dan ook het ergste. Eindelijk de Camping gevonden, worden wij aangenaam verrast. De Camping zelf is boomrijk en vol met vogels. Alle voorzieningen zijn aanwezig, kortom dit lijkt ons wel wat. Na enige tijd uitgerust te hebben gaan wij het plaatsje zelf bekijken. Blijkt een stopplaats te zijn voor pelgrims op weg naar Santiago de Compostella . Regelmatig komen allerlei uitgedoste mensen voorbij met bagage waarbij soms een ezel niets is. Ook het plaatsje zelf is ontzettend leuk om te bekijken zodat wij rap besluiten om nog een dag extra te blijven. Wel is het hier ontzettend heet, de temperatuur staat op 31 Gr. C , het koelkastje kan het niet echt aan. De volgende dag gaan wij het dorp verder bekijken. Ondanks dat dit een dorp met ca. 700 inwoners zou zijn, zijn hier 3 zeer oude kerken te vinden en nog een kasteel ook (helaas in ruinevorm). Ook het aantal bars is redelijk voor dit dorp dus wij kunnen ons regelmatig laven. Op deze dag is er zelfs Markt, nu ja een paar kraampjes. Dit dorp heeft ons hart gestolen. In de avond van de tweede dag begint er een harde wind op te komen zodat wij maar in de kantine van de Camping gaan eten, voor een totaalbedrag van €22,00 eten en drinken wij redelijk.

Dag 15 (12-05-2011) Palencia

DSC01612DSC01613DSC01616DSC01617DSC01619DSC01622

Gisteravond zagen wij al donkere wolken en vannacht begon het te regenen, gelukkig bij het wakker worden begroet de zon ons weer. Wij hebben besloten om de rijtijd in te korten want m.n. bij langere ritten doet het been van Maria behoorlijk pijn. Vandaar dat wij vandaag niet een lang stuk gaan rijden, maar slechts naar Palencia ( Neen ! geen tikfout ) gaan. De Camperplek blijkt een apart vrijgemaakt deel van een parkeerplaats te zijn, gelukkig wel bij een park en na later blijkt ook redelijk dicht bij het centrum. Ook hier het bekende patroon van vele oude gebouwen m.n. kerken en een kathedraal. De Winkelstraat blijkt geheel uitgestorven rond 15.00u. Eerst rond 16.00 gaan de eerste winkels open en eigenlijk pas rond 18.00 u. wordt de winkelstraat een gezellige drukke straat. Wederom gaan wij wat rondkijken om vervolgens rond 19.30 op het hoofdplein ( Plaza Mayor) wat te drinken en wat te eten, helaas gaat het laatste niet door want de keuken blijkt pas 20.30 u opgestookt te worden. Terug naar de Camper en daar wat eten.

Dag 16 (13-05-2011) Zamora

DSC01625DSC01628DSC01631

Omdat de afstand vrij kort is, komen wij vroeg aan in dit plaatsje. Na enig zoeken vinden wij de Camperplek, hier blijkt sprake van een zg. gedoogplaats, dus nergens staat dat je hier een Camper mag neerzetten, maar in principe zullen ze je niet wegsturen. De bewuste plek blijkt te liggen bij een groot en mooi opgezet speelkomplex en tot ons genoegen ook bij een groot park met een aantal barretjes. Hier gaan wij eerst wat uitblazen om vervolgens naar het centrum te fietsen. Kennelijk is het vandaag een speciale dag want op verschillende punten zijn er straatactiviteiten voor de kinderen. Reuzeleuk om dit mee te maken, tevens wat rondgekeken in dit eeuwenoud stadje.Uiteraard weer veel kerken maar er is ook nog een behoorlijk stuk overgebleven stadsmuur. In de namiddag terug naar de Camper, in de avond gaan wij weer kijken in het park en jawel! wij ruiken babequevlees. Bij een bar worden wij min of meer aangehouden en vertelt een enthousiast heerschap wat voor heerlijks ons te wachten kan staan (of zoiets want wij verstaan het spaans nauwelijks). Bestellen dus wat. Een fles wijn die later super gekoeld op tafel verschijnt met een groot bord salade, gevolgd door een behoorlijk groot bord met diverse soorten vlees. Alles dus eigenlijk veel te veel maar wel lekker en wij eten ons buikje kogelrond voor €30,00. Hiermede is deze dag gelijk teneinde.

Dag 17 (14-05-2011) Cepa Verde (Portugal)

DSC01637DSC01638DSC01639DSC01640DSC01641DSC01642DSC01646DSC01648DSC01650

In de ochtend bekijken wij nog even een soort kathedraal, eigenlijk meer om de grote nesten van ooievaars te bewonderen.wat boodschappen en gaan vervolgens weer op weg, nu naar Miranda do Douro (Portugal). Op zich niet ver, maar door de vele bochten zijn wij toch ca. 1.5 u. aan het rijden. Ook bij dit plaatsje blijkt de Camperplek gewoon een parkeerplaats maar dan wel een met weinig bomen dus wij twijfelen of wij wel hier zullen blijven. Gelukkig blijkt het oude centrum pal bij en gaan wij dit deel uitgebreid bewonderen. In de verte horen wij muziek en die richting oplopend komen wij op een groot plein (Plaza Mayor) waar een tweetal muziekkorpsen een uur volksmuziek ten gehore brengen. Een aantal heren in zwarte kostuums met een soort medaille die aangeeft dat men iets met wijn te maken heeft, luisteren enthousiast toe en wij ook ! Hierna gaan wij de belangrijkste bezienswaardigheden langs waaronder een museum waar wij door een alleraardigste vrouw in het Portugees een toelichting krijgen bij de diverse artikelen, die met zich gemeen hebben dat het weergeeft het landleven tot de 19e eeuw. Na nog wat verder gewandeld te hebben door dit alleraardigst plaatsje en wat gegeten te hebben, hebben wij geen zin meer om hier te blijven een gaan wij verder richting Braganca. Voor een deel gaan wij binnendoor waar wij op een fraai landschap met allerlei soorten bloemen en bomen getrakteerd worden. Wij hadden de TT geprogrammeerd op een bepaalde camperplek bij een kasteelmuur maar aangekomen in dit stadje gaat er iets verkeerd waardoor wij in een lelijke nieuwbouwbuurt terecht komen en uiteindelijk uit arremoede besluiten om een bewegwijzerde route naar een Camping te volgen. Na een behoorlijk stuk rijden langs smalle weggetjes komen wij bij een gesloten Camping aan, balen dus !Via de TT proberen wij een andere Camping die ook in Braganca moet liggen. Uiteindelijk vinden wij de Camping die er uiterst vriendelijk en natuurlijk uitziet al was het maar dat de Camping in een natuurgebied gelegen ligt. Helaas duidelijk niet in Braganca. Toch staan wij mooi en dus blijven wij, morgen zien wij wel verder.

Dag 18 en 19 (15/16-05-2011) Camping Villa Nova

DSC01652DSC01654DSC01655DSC01656DSC01658DSC01661DSC01662DSC01666DSC01667DSC01669DSC01670DSC01671DSC01672DSC01673

Toch maar weer terug naar Braganca want wij willen toch echt de oudheden bekijken. Het lijkt echter of een bezoek ons niet gegund wordt want wat wij ook doen, Bracanca komen wij wel in, maar bij de oudheden komen wij mooi niet. Wij geven het op en gaan verder richting Chaves. Wederom fraaie vergezichten, vlak na een oud ogende brug bemerken wij een waterval dus gelijk de nabije omgeving bekijken, vervolgens bereiken wij het plaatsje Vinhais. Hiervan is nog een klein deel heel erg oud, helaas vrij veel ruines maar gezien de oudheid toch erg indrukwekkend. Er vallen ons tot nu toe twee opvallende dingen aan Portugal op ; Uiteraard de enorme verscheidenheid aan Flora maar ook het prijspeil, bijv. een biertje en een cola voor €1,70 of 1 koffie, 3 glazen sinasappelsap, 2 gevulde broodjes en 1 groot brood voor onderweg totaal € 7,10 ! Maar goed wij weer verder naar Chaves waar wij vroeg in de middag aankomen. De Camperplek blijkt een druk parkeerterrein te zijn, gelukkig wel in de buurt van het oude deel. Inmiddels is het weer bloedwarm geworden. De oude romeinse brug gaan wij oversteken waarbij wij gelijk in een soort park terechtkomen, even wat rusten, hierna weer het oude gedeelte in waarbij ook hier de vele ruineachtige panden opvallen. Na wat verfrissingen op enkele terrassen gaan wij even terug naar de Camper, de temperatuur is hier niet te harden, ook het autoverkeer is behoorlijk druk geworden, Rob baalt als een stekker en wil weg uit de drukte. Even buiten de stad vinden wij een Camping die er erg aardig uitziet. Rustig en met veel groen en redelijk geprijst, all-in €11,60. In de avond bezoeken wij het plaatselijk restaurant waar wij vlees resp. vis bestellen. Niet slecht wel boers en eigenlijk ook niet echt goedkoop €33,60 (wel met voor- ,nagerecht en wijn). Zo warm als het overdag is, zo koud zijn hier de avonden, Maria heeft het zelfs erg koud. In de ochtend besluiten wij hier nog een nachtje te blijven om het materiaal nog eens goed na te kijken maar ook om een wandeling in het nabij gelegen park te maken. Hiermede is de dag geheel gevuld, in de avond weet Maria zelf weer een goed maal te toveren. Einde dag.

Dag 20 (17-05-2011) Sameiros de Jesus

In de ochtend eerst boodschappen gedaan bij Leclerc (supermarkt),vervolgens gaan wij terug naar Chavez en bewonderen weer een aantal oude gebouwen. Vervolgens verder richting Braga, de bedoeling is hier om een bedevaartsplek t.w. Bom Jesus te bezoeken. De TT de juiste coördinaten ingevoerd en wij rijden naar de bew. plek. Althans de weg kronkelt en stijgt, wij schakelen terug van 4 naar 3, vervolgens naar 2 en uiteindelijk naar 1. De bus redt het niet! Rijdt terug dus wij zweten peentjes, uiteindelijk weten wij de car te draaien en zoeken een alternatieve route. Opeens komen wij bij een trammetje welke op waterdruk blijkt te rijden en ons ineens naar Bom Jesus brengt. Een imposant geheel van kerken en kerkjes in een prachtig park, wij blijven hier een tijdje ronddwalen en gaan vervolgens naar een camperplek welke blijkt te liggen bij een imposante basiliek Sameiros de Jesus. Ook hier wandelen wij wat rond, gaan wat relaxen om vervolgens in een aanliggend restaurant een eenvoudig maal te verorberen.

Dag 21 (18-05-2011) Barcelos

In een vreedzame zo niet religieuze bui rijden wij naar het volgende interessante stad, t.w. Quimaraes. Een ontzettend drukke stad waar wij maar geen parkeerplek weten te vinden. Plotseling zien wij een bord