Zuid Frankrijk 2013

Dag 1 02-10-2013 Haroue

Tijd om weer eens met de Camper op weg te gaan. De bedoeling is om een maand door Frankrijk te toeren, m.n. in Zuid-Frankrijk. Binnendoor in redelijk somber weer gaan wij naar een Camperplaats in het stadje Luneville. De TT kan de straat niet vinden en wij komen terecht in steeds smallere straatjes. Kebam ik schraap pal lang een lantaarnpaal, aan de linkerkant is een behoorlijke blikschade ontstaan, wij balen. Ook hernieuwd zoeken lever niets op, dan maar naar een Camping, jawel deze is gesloten ! Via het Camperboek gaan wij naar Haroue, hier zou ook een Camperplaats aan het water moeten zijn, jawel deze keer hebben wij wel geluk. De camperplek is als zodanig niet aangegeven, maar omdat er al een andere camper staat, veronderstellen wij op de juiste plek te staan. Dichtbij is een kasteeltje zichtbaar helaas is die gesloten. We wandelen wat rond en gaat uiteindelijk slapen.

Dag 2 03-10-2013 Lac du Vouglans
DSCN0030DSCN0031DSCN0033
Wij hebben bedacht dat het leuk zou blijven om bij een meer te staan,in het Camperboek wordt het plaatsje Moisod zodanig omschreven dat het ons leuk lijkt hiernaar toe te rijden. Wij gaan eerst een stuk Peage nemen om vervolgens verder via binnenwegen te rijden. Het blijkt toch een behoorlijk stuk verder als wij gedacht hadden en wij komen dan ook in de namiddag aan en moeten nog een stukje verder rijden om bij het (aangelegd) meer te komen. Helaas blijkt ook nu weer dat de info. behoorlijk achterhaald is. Het zou gratis zijn en er zouden fraaie staanplaatsen zijn. Nu moeten wij eigenlijk €6,00 betalen via een automaat, maar deze blijkt niet te werken en de staanplaatsen blijken afgesloten. Toch weten wij een leuk plekje te vinden en gaan wat van de omgeving genieten (het was de hele dag al mooi weer),wat TV kijken,einde dag.

Dag 3 04-10-2013 Montalieu
DSCN0035DSCN0040DSCN0042DSCN0043DSCN0044DSCN0045
In de nacht wordt Maria met schrik wakker want er zit iets buiten te flikkeren, blijkt dat de lamp op een fiets spontaan is aangegaan en wat wij ook doen, hij wil ook niet uit ! Maria slaapt slecht, het gaat ook nog een beetje regenen. In de ochtend gaan wij nog wat wandelen want het weer is opgeknapt en het zonnetje schijnt weer. Rond 12 u. vertrekken wij weer.Uiteindelijk komen wij op een prima gratis camperplaats pal naast een camping. Wij gaan wat wandelen in de omgeving waarbij wij ook stuiten op een smalspoorbaan waarvan het niet duidelijk is of deze nog in gebruik is. De omgeving is fraai bebost dus het is goed wandelen. In de avond begint het te regenen.

Dag 4 05-10-2013 Sisteron
DSCN0054DSCN0056DSCN0057
DSCN0058DSCN0061DSCN0069
Ook hier zou er een gratis camperplaats moeten zijn, deze inderdaad gevonden maar alles is vol dus wij wijken uit naar een plek even verderop. Gelukkig is het weer weer prima met veel zon.Wij gaan in het stadje wandelen door de hoofdstraat maar vinden een klein bordje die verwijst naar de oude stad, dus uiteraard deze route genomen, helaas voor Maria soms behoorlijk steil maar weer wel mooie gebouwen en vergezichten. Hierna weer terug naar de Camper, Maria heeft moeite met de plaats en wij gaan toch weer proberen om op de camperplek te komen, deze keer hebben wij meer geluk en staat ie naar volle tevredenheid van Maria. Hierna in een restaurant wat gegeten en terug naar de Camper. Hebben vervolgens wat ruzie met het Alarm,blijkt dat wanneer wij de cabineverlichting aandoen, het Alarm spontaan gaat gillen, dit moeten wij nog een keer laten nakijken.

Dag 5 en6  06/07-10-2013 Villeneuve
DSCN0086DSCN0087DSCN0089
In de ochtend besluiten wij toch te gaan klimmen naar de Citadel van Sisteron. Een behoorlijke klim die voor Maria aardig pijnlijk is, gelukkig maakt de bezichtiging en het uitzicht veel goed. In de middag weer verder richting kust.Uiteindelijk komen wij terecht in het plaatsje Villeneuve, even voorbij een begraafplaats. Lekker weer met een warm zonnetje, genieten dus. In de avond begint het te hozen, niet normaal. Maar wij zitten gezellig in de Camper te luisteren en wat TV te kijken. De volgende dag is de zon weer terug en gaan wij brood kopen in het dorpje. Omdat wij ook een restaurantje zagen, gaan wij in de middag weer terug maar nu blijkt alles gesloten. Wat rondwandelen, wat luieren en ook deze dag is weer om.

Dag 7 08-10-2013 Sillans la Cascade
DSCN0090DSCN0091DSCN0092
De zon staat weer stevig te branden en wij gaan weer verder. Via een mooie route met afwisselend heuvels en dalen, bossen en vlakke stukken. Onderweg ergens in een veldje geluncht, te warm dus ergens schaduw opgezocht. Uiteindelijk komen wij op een wat zielige camperplek terecht in dit dorpje. Gaan gelijk wat wandelen en merken dat het een leuk dorpje is met een kasteel. Ook zou er binnen loopafstand een waterval moeten zijn, maar deze kunnen wij zo snel niet vinden. Gaan terug naar de Camper, wat eten , het begint weer wat te regenen.

Dag 8 09-10-2013 Port Grimaud
DSCN0095DSCN0099DSCN0101
DSCN0103DSCN0106DSCN0107
Het is weer schitterend weer. Daar wij inmiddels bemerkt hebben dat wij met de Camper even verderop ook kunnen staan en dat het dan niet zo ver lopen moet zijn naar de waterval, gaan wij verhuizen. Via wat bospaadjes komen wij uiteindelijk op een uitzichtpunt waarvan wij nu eindelijk een waterval kunnen bezichtigen. Zowel de wandeling als het aanzicht van de waterval is erg mooi en indrukwekkend. Moe en voldaan weer terug naar de Camper  en weer verder. Na veel bochtenwerk komen wij bij de kust aan. In het voorbijrijden zien wij een overvolle Camperplaats, dus hier hoeven wij al niet te stoppen, uiteindelijk rijden wij Camping les Prairies de la Mer in. Een rustige camping maar wel met veel lawaai van de weg. Eerst wat luieren en vervolgens gaan wij wat wandelen, hierbij komen wij via het zandstrand bij een andere Camping terecht waar de Campers bijna letterlijk aan het strand staan, dit lijkt ons ook wel wat en wij gaan bij de receptie informeren, men vraagt het lieve bedrag van € 30,00 terwijl wij nu € 16,00 betalen, dus toch maar niet verhuizen. Wat eten en drinken aan het strand en in de namiddag even kort wandelen in Port Grimaud zelf. Morgen gaan wij wel de fiets nemen.

Dag 9 10-10-2013 Notre Dame de Constance
DSCN0109DSCN0110DSCN0113

Eindelijk weer uitgebreid douchen, in de camper lukt dit echt niet, het waait hard en het zonnetje laat het afweten, dus maar weer verder, nu richting Toulon. Wij rijden via smalle weggetjes door bossen en dalen, een zeer mooie rit. Plotseling zien wij een open plek waarvan wij denken dat dit wel een parkeerplaats zal zijn. Via bordjes begrijpen wij dat hier ook het start en/of eindpunt is van diverse wandeltochten, een daarvan zou een wandeling moeten zijn naar Notre Dame de Constance. Wij lopen en lopen en lopen, zien fraaie vergezichten en mooie rotsformaties maar niets wat lijkt op Constance. Uiteindelijk besluiten wij maar te stoppen en terug te gaan. Het waait nog steeds hard maar de zon is erg lekker en wij besluiten om gewoon hier te gaan overnachten. Via internet komen wij erachter dat de Notre Dame etc. een zeer oude kapel moet zijn ! In de loop van de avond neemt de wind toe en in de nacht gaat het zelfs stormen, Maria krijgt de zenuwen want de Camper gaat heen en weer. Om haar gerust te stellen,midden in de nacht de Camper iets verder van een soort afgrond gezet. Rob slaapt rustig en Maria niet !

Dag 10 11-10-2013 Cuges les Pins
DSCN0120DSCN0123DSCN0127
In de loop van de ochtend neemt de wind af en wij willen het nabijliggend plaatsje Bormos de las Mimosas gaan bezoeken. Met geen mogelijkheid kunnen wij onze Camper parkeren, alle parkeerplekken blijken voorzien te zijn van een dwarsbalk op ca. 2 mtr. hoog ! Dan maar naar Huyere want hier zou ook een Camperplek moeten zijn, nee dus, althans ook hier slechts parkeerplaatsen met een dwarsbalk. Dan maar weer de bergen in. Wederom via fraaie bergwegen komen wij uiteindelijk bij Cuges terecht. Hier zou ook een Camperplek moeten zijn en inderdaad er is er een, wat verder van het dorp dan gedacht maar ziet er leuk uit en midden tussen de bossen. Staanplaats kost hier slechts € 3,00 p.n. Na ons geïnstalleerd te hebben besluiten wij met de fiets naar het centrum te gaan, tjonge dat valt vies tegen want de wegen hier zijn bijzonder heuvelachtig. Wat rondwandelen en gelijk brood kopen, verder is hier niets te doen. Terug met de fiets en uitrusten. Wij zijn tenslotte niet voor niets in de bossen, dus toch wat wandelen in de bossen, moe en voldaan weer terug, eten etc. Einde dag.

Dag 11/12 12 t/m 13-10-2013 St. Tropez
DSCN0133DSCN0134DSCN0135
DSCN0138DSCN0144DSCN0149
Omdat het toch best fris is als de zon achter de bomen verdwijnt, bedenken wij dat het misschien toch slimmer is om langs de kust te gaan en na enig peinzen kiezen wij voor St. Tropez. Wederom een tijdje door de bossen, komen wij uiteindelijk bij Toulon terecht, hier worden wij dwars door de stad gestuurd omdat wij zonodig een Lidl wilden bezoeken. Tijdens het rijden zien wij dat dit best een bezienswaardige stad is, maar weer blijkt het perkeren een probleem, dus maar gewoon doorrijden. In St. Tropez weet de TT duidelijk slecht de weg want hij stuurt ons in allerlei vreemde weggetjes maar uiteindelijk komen wij bij de Camperplaats. Voor € 15,00 p.d. vinden wij hier een prettig plekje en gaan even uitblazen. In de middag willen wij naar St. Tropez centrum fietsen, maar eerst blijkt de achterband van de fiets van Maria leeg en wij hebben de pomp vergeten. Van een mede Camperaar de pomp geleend en rijden, maar al snel merken wij dat ook hier de wegen wel erg steil zijn en moeten wij besluiten om niet verder te fietsen en gaan daarvoor in de plaats aan het strand liggen. Terug, eten etc. Einde dag. De volgende dag balen wij toch dat wij niet naar het stadje gegaan zijn en besluiten het nog maar weer te proberen. De combinatie fietsen en lopen helpt redelijk en uiteindelijk komen wij toch in het stadje. Een drukte van jewelste, wij moeten natuurlijk de haven bekijken maar ook het oude deel van het stadje. Uiteindelijk ergens lunchen, althans wij wachten en wachten, maar de bestelling wordt niet opgenomen, gaan dus balend weer de straat op. Ergens kopen wij een krant en wat brood. Bewonderen de velen Porsches waarmede de stad plotseling bevolkt wordt. Toch nog ergens wat drinken om uiteindelijk de route weer in omgekeerde richting op te pakken. Moe maar voldaan komen wij weer terug bij de Camper, wat zonnen, eten. Einde dag.

Dag 13 14-10-2013 Sausset les Pins
Erg somber weer, gelukkig wel droog. Wij gaan nu naar een Camperplek in Cavalieres, omdat wij toch weer wat boodschappen nodig hebben, passeren wij de Camperplek om naar een Supermarkt verderop te gaan. Belachelijk, blijkt tussen de middag gesloten ! De zon schijnt gelukkig inmiddels weer.Verderop vinden wij een Supermarkt die wel geopend is, nu gaan we maar door en wel naar naar Six four Plages, de eerste Camperplek blijkt vol en de tweede op ons lijstje blijkt opgeheven. Uit arremoede gaan wij terplekke wat in de zon zitten. Via Toulon en Marseille, waar wij praktisch geheel via diverse lange tunnels onderdoor rijden, vreemde gewaarwording, naar een Camperplek in Sausset les Pins. Bezoeken het haventje, wat drinken, einde dag.

Dag 14 15-10-2013 Carro
DSCN0158DSCN0160DSCN0162
Het is raar weer, soms regen dan droog, gelukkig niet koud. Wij gaan nu naar Carro op slechts 5 km afstand. Op de Camperplek begint het enorm te regenen. In de namiddag wordt het droog en gaan wij naar het dorpje wandelen, niet veel bijzonders. In de avond gaan wij ergens in een restaurant eten, Maria eend en Rob biefstuk hache, wat een koud soort rundergehakt blijkt te zijn, vreemde smaak. Terug naar de Camper.

Dag 15 + 16 16 t/m 17-10-2013 Stes. Maries de la Mer
DSCN0165DSCN0167DSCN0169

DSCN0173DSCN0179DSCN0184
Bij het wakker worden blijkt de zon weer aanwezig, sterker nog het is ongev. 24 Gr. C. Dwars door de Camarque via een leuke weg rijden wij naar Maries de la Mer waar wij pal bij de zee op een grote Camperplek terecht kunnen. Het dorp wordt verkend. Omdat de achterband van Maria regelmatig leeg loopt laten wij het bij een lokale fietsenmaker maken. Blijkt een nwe buiten- en binnenband te gaan worden a€ 40,00. Het dorpje blijkt heel erg leuk met vele kleine straatjes en enorm veel restaurants. In de avond terug ,wat eten, einde dag. De volgende dag begint weer lekker zonnig  en het bevalt ons hier wel, dus blijven wij nog een dag. Gaan eerst een fietstocht door de Camarque maken. Aan het strand zien wij ook Campers staan maar alles lijkt vol , dus geen reden om te gaan verkassen. Bij een meertje zien wij tot onze verrassing een groot aantal roze flamingo’s staan. Hierna gaan wij het dorp weer in, Rob laat zich knippen, vervolgens terug in de straatjes, helaas blijken nu veel winkels en restaurants gesloten. Bij een restaurant naar binnen en wachten, dan maar niet en staan op. Even verder worden wij in een restaurant vlotter geholpen. Maria neemt Mosselen en Rob Lamskoteletten, het lam lijkt gezien de omvang van de koteletten wel meer op een stier en het vlees smaakt ook niet geweldig maar Maria smult. Einde dag.

Dag 17 18-10-2013 Aigues Morte
DSCN0193DSCN0202DSCN0208
Het weer is somber, nog steeds niet koud. Wij gaan nu naar Aigues Morte waar wij weer tegenover de ommuring gaan staan (weer slaat op het feit dat wij op een eerdere reis ook al hier stonden ). Het blijkt feest te zijn en wij hoeven niets te betalen, normaal al inmiddels € 16,00 en dat voor slechts een staanplaats zonder elektriciteit ! Het is voor een feestdag niet overdreven druk in het stadje maar wel gezellig. Op een plein speelt een band keiharde muziek en aan de rand van het stadje staat een grote kermis. Wat ronddwalen en ergens wat drinken, hierna terug naar de Camper.Omdat volgens de lokale VVV rond 17.30 u. er stierenrennen zou zijn, rond die tijd weer terug. Een lange straat dwars door het historisch deel blijkt hiervoor bestemd en is dan ook met hekken afgesloten van de dwarsstraten. Na heel lang wachten stormen een 4 tal mannen op paarden met tussen zich in een aantal stiertjes in volle vaart langs. Weer een lange tijd wachten en een soortgelijke groep schiet weer langs, weer lang wachten etc. Wij hebben geen geduld meer en gaan via de kermis die nauwelijks bezocht wordt, weer terug. Einde dag.

Dag 18 19-10-2013 Les Trois Diques
Wij wilden eerst blijven maar het is weer eens somber weer. Een stuk rijden via op zich fraaie wegen richting Agde alwaar wij willen staan.Ergens tussen Sete en Agde zien wij een aantal Campers staan, blijkt achteraf ook een Camperplaats. Het strand is nog geen 50 mtr. verwijderd dus ondanks het schrale weer gaan wij wat wandelen op het strand. Hierna verrast Maria Rob met lekkere kleine pannenkoekjes.

Dag 19 + 20 20 t/m 21-10-2013 Gruissan
DSCN0210DSCN0212DSCN0216
DSCN0218DSCN0224DSCN0227
Het heeft vannacht flink gewaaid met af en toe lichte regen. In de ochtend neemt de wind en de regen af maar het weer blijft somber. Maria had via een boekwerk ontdekt dat je in Gruissan huizen op palen kon bezichtigen en omdat hier ook meerdere Camperplaatsen liggen, naar Gruissan. Na ca. twee uur rijden komen wij hier aan en gaan staan op een enorm grote Camperplaats, gek genoeg doet deze plek toch prettig aan en zeker nadat wij een ruime plek bij de jachthaven en het water kunnen vinden zijn wij dik tevreden en dit alles voor € 8,00 p.d.. Echt zonnig is het niet maar wel warm genoeg om even bij het water te luieren, hierna pakken wij de fiets om de haven verder te bekijken. Terugkomend bij de Camper besluiten wij om hier nog een dag extra te vertoeven want tenslotte moeten wij de huizen op palen nog bezoeken. In de nacht heeft het stevig gewaaid, zeg maar meer gestormd, ook de ochtend oogt grauw, gelukkig is het niet koud (rond 20Gr. C). Na enig zoeken vinden wij het fietspad wat naar Gruissan Plage voert, naar de paalwoningen. Het pad is enige km. lang en gaat langs moerasachtig gebied, een kanaal en even verderop de zee. Uiteindelijk bereiken wij de paalwoningen, tja wellicht waren de huisjes in vroeger tijd van hout en op palen gebouwd, wat je nu ziet is grotendeels dat men tussen de palen ook alles heeft dichtgemaakt dus dat je in feite er een parterre bij gekregen hebt. Ook blijken veel huisjes inmiddels van steen te zijn. Wel enigszins interessant maar meer ook niet. Terug via hetzelfde pad gaan wij naar het centrum van Gruissan. Dit is veel leuker, gaan even een marktje bezoeken, door straatjes slenteren om vervolgens een toren te beklimmen die voorheen een onderdeel was van een kasteel maar momenteel slechts als een toeristische uitkijkpost fungeert. Het stadje en de vele boten kun je van hieruit goed bekijken. Nog wat drinken en terug naar de Camper, het is wat te fris om lang buiten te zitten dus vermaken wij ons maar in de Camper.

Dag 21/24 22 t/m 25-10-2013 Sant Feliu de Guixols (Sp.)
DSCN0234DSCN0236DSCN0238
DSCN0239DSCN0240DSCN0246
De avond hiervoor was de hemel al bedekt met pikzwarte wolken, in de nacht had het weer goed gewaaid en de ochtend ziet er ook niet echt vrolijk uit. Rob is voorstander om maar naar Spanje te gaan, misschien is het daar mooier en Maria stribbelt wat tegen, uiteindelijk vinden wij beiden dat het toch het proberen waard is om naar Spanje te gaan, zover is het tenslotte ook niet. Eerst de WC schoonmaken en water tanken, een drukte bij het waterpunt maar uiteindelijk zijn wij hier klaar en gaan weg. De camperplaatsen in het begin van Spanje zien er volgens het boekje niet erg uitnodigend uit en de meeste campings blijken momenteel gesloten. Uiteindelijk vinden wij uit dat in Sant Feliu nog een Camping open moet zijn, omdat wij hiervoor nog redelijk wat moeten rijden besluiten wij deze keer de Peage te nemen om ca. 14.00u de camping op te rijden. Reeds bij de grens met Spanje was er al zon en hier in Sant Feliu is het gewoon heet, dus achteraf hebben wij een goede beslissing genomen. Wij vinden een redelijke staanplaats en wandelen naar het strand. De volgende dag merken wij dat het in de nacht geregend heeft, er is geen zon en de wind waait hard !Gelukkig, rond 11 uur neemt de wind af en komt de zon weer, Spanje ziet er gelijk weer plezierig uit. De vuile was wordt gewassen en gedroogd en vervolgens gaat Maria wat baantjes trekken en gaan wij zonnen. In de middag wandelen wij het centrum in, wat nog best een flinke wandeling blijkt te zijn, m.n. door de vele hellingen. Ergens gaan wij wat eten, Rob neemt croquetten en Maria neemt een vis (Dorada) waarvan in de avond zal blijken dat Maria er misselijk van wordt ! Het stadje ziet er leuk uit maar we beginnen wel moe te worden en om nu dat hele stuk terug te lopen, de taxi dus, voor € 8,00 brengt deze ons tot voor de deur. Wij gaan morgen het stadje eens verder verkennen. De avond wordt met weinig interessants gevuld. De 24e wederom het stadje in, het is overal vrij stil, ergens aan de boulevard gaan wij wat simpels eten. In de namiddag gaan wij het Historisch Museum bezoeken, kostte € 1,00 pp. wat achteraf wel logisch blijkt. Het museum is gevestigd in een oud klooster waaraan men nogal wat gespijkerd heeft en kennelijk is men hiermede nog bezig want een fors aantal zalen zijn nog geheel leeg. In de enkele zalen vinden wij een tentoonstelling over het vissersleven hier en de kennelijk uitgebreide kurkindustrie uit het verleden. Ook kunnen wij een nog oude toren bezoeken voor een aardig uitzicht.Hierna hebben wij weer geen zin om terug te lopen, dus weer een taxi, rest van de dag wat lezen. De 25e pakken wij de andere kant op en gaan via een aardig wandelpad langs de zee en over rotsen lopen. Het is wederom goed weer en wij vermaken ons dan ook bijna de hele dag. In de middag ergens iets eten en drinken en vervolgens wederom terug naar de Camping, lezen,einde dag.

Dag 25 en 26  26 t/m 27-10-2013 Leucate
DSCN0281DSCN0282DSCN0287
DSCN0294DSCN0295DSCN0296
Wij hadden al langer in de planning om het Fort van Salses eens te bezoeken, vandaag doen wij het werkelijk. Het Fort ligt in de gemeente Salses le Chateau. ergens hadden wij gelezen dat je op het  parkeerterrein bij het Fort ook in de nacht kon blijven staan, dus dubbel goed. Uiteraard dienen wij kaartjes te kopen en voor een deel van het Fort dienen wij ook nog aan een verplichte gids gestuurde rondleiding mee te doen. De gids vertelt erg veel maar uitsluitend in rap Frans wat wij niet kunnen volgen. Het Fort is ergens in de 15e eeuw gebouwd en in de loop van de volgende eeuwen aangepast aan de dan geldende militaire eisen. Omdat er geen borden zijn en/of foto’s met een goede voorlichting en er ook nog eens nauwelijks attributen te vinden zijn, doet dit Fort toch wel erg spartaans aan. Niet oninteressant, maar meer ook niet. Terugkomende bij onze Camper zien wij tot onze teleurstelling dat net deze avond het parkeerterrein gesloten wordt voor een een of andere manifestatie. Verder dus en gaan wij naar het plaatsje Leucate en wel op een Camperplaats bij het water. Wij besluiten niets meer te doen. De volgende dag is het lekker weer en blijven wij nog een extra dag om het plaatsje zelf te bezoeken. Een niet onaardig plaatsje met wat oude gebouwen. Bij een Mexicaans tentje gaat Rob Cola en Maria echt Mexicaans Bier drinken. Nog wat rondwandelen waarna wij weer terug naar de Camperplaats fietsen, overigens nog behoorlijk buiten het dorpje gelegen.

Dag 27  28-10-2013 St. Pierre sur Mer
DSCN0298DSCN0303DSCN0305
Hier waren wij eerder geweest en konden ons herinneren dat deze camperplaats best aardig was en ook het dorpje wel grappig. Bij het binnenkomen dien je kennelijk te betalen waarna een slagboom opengaat, echter de slagboom is al open en het apparaat werkt ook verder niet. Gaan eerst het toilet schoonmaken en voldoende water inladen, hierna zoeken wij een leuk plekje. Vervolgens het plaatsje in fietsen en boodschappen doen bij de lokale Spar. Bij terugkomst is de slagboom weer gesloten en dien je vooraf een kaartje te halen,maar ja wij staan reeds aan de ander kant van de slagboom en wij kunnen er dus niet uit. Na enig nadenken proberen wij de slagboom te verwarren door een fiets op een bepaalde plek te zetten en tot onze verbazing gaat de boom open en kunnen wij alsnog het begeerde kaartje verkrijgen. De rest van de dag doen wij niets vermeldenswaardig meer.

Dag 28  29-10-2013  Remoulin
DSCN0315DSCN0317DSCN0319
De camperplek waar wij al vaker geweest zijn. Het is vrij rustig met Campers dus wij kunnen op een goed plekje staan. Ook hier merk je dat er dingen aan het veranderen zijn, vroeger was dit een echte Camperplek waarna een echt Camperbord de weg wees. Nu staat er slechts dat dit een gratis Parkeerplaats is. Het blijft een leuk plaatsje om te wandelen al was het maar dat het een klein maar interessant oud deel kent. Een extra reden om hier te staan was onze herinnering aan het heerlijk eten bij de plaatselijke Thai, dus vol verwachting deze avond hiernaar toe . Je kunt overigens merken dat je langzamerhand uit het Zuiden wegrijdt want het is hier knap fris. In de avond naar de Thai, tja het was niet slecht maar deze keer toch ook niet echt bijzonder, misschien wisseling van kok of zo.

Dag 29  30-10-2013  Vezoules
Redelijk vroeg vertrekken wij weer omdat wij nu een stuk door willen rijden. Deels via Tolwegen en deels via N wegen rijden wij naar Vezoules. Ook dit plaatsje kennen wij nog van een eerder bezoek. Kon je voorheen gratis staan bij de plaatselijke Camping, nu moet je betalen en wel €5,00. Lijkt weinig maar je krijgt ook niets anders dan een plek. In de middag gaan wij wat wandelen in de omgeving, er is wel zon maar het is weer wat kouder. De avond wordt gevuld met eten en lezen, overigens reeds behoorlijk koud dus de verwarming wordt aangezet.

Dag 30  31-10-2013 Stavenisse
Het was vannacht behoorlijk koud. Oorspronkelijk hadden wij de gedachte om het volgende traject naar huis te splitsen, dus vandaag ca. 400 km. rijden en morgen de rest. Tijdens het rijden blijft het koud en regent het soms, via tolwegen komen wij redelijk vlot langs Lyon en na enige discussie besluiten wij toch maar gewoon in een ruk naar huis te rijden. In de vroege avond bereiken wij Stavenisse. Einde van wederom een geslaagde vakantie