April 2013 Weer naar het Zuiden (Fr. + Sp. vervolg 2)

Dagen 33 + 34  16 + 17-05-2013 Cullera (Sp.)
Via een kaart hadden wij gezien dat Cullera wellicht het bezoeken waard was en dat er ook een Camping was die redelijk zou zijn. In een lekker zonnetje dus weer noordwaarts na eerst weer een Lidl bezocht te hebben voor de broodnodige Yoghurt. De weg slingert door talloze sinaasappelplantages, uiteindelijk komen wij in Cullera, het vinden van de Camping bleek echter niet zo eenvoudig maar uiteindelijk staan wij bij Camping Santa Martha (€ 16,00) en komen hier op een wat simpele en oninteressante plaats te staan. Deze Camping is sterk terrasvormig opgebouwd met voornamelijk plekken voor Tenten en Caravans, zo te zien speciaal voor de Spanjaarden. De Campers hebben maar een klein plekje. Alles ziet er natuurlijk en bosrijk uit met verouderde toiletgroepen. Wij pakken de fietsen en gaan de stad in, blijkt nog een aardig stuk fietsen te zijn via de boulevard. Wat ons opvalt is dat bijna alle horecagelegenheden aan de boulevard gesloten zijn en later zal blijken dat zelfs in het centrum niet echt veel restaurants te vinden zijn. Het oude deel van de stad is relatief klein maar gelukkig wel interessant dus wij amuseren ons wel.De eerste avond gaan wij dan ook uit een blik Chili con Carne eten. Daarna wat TV kijken, niet dus want de ontvanger doet het niet meer, dus maar een Dvdtje bekijken. De volgende dag besluiten wij een nabijliggende berg te beklimmen, richting een oud Klooster Sant Martha, geschat komen wij halverwege dan wordt het klimmen toch te zwaar. Gelukkig is de natuur mooi en het uitzicht adembenemend. In de namiddag begint het te betrekken en valt er regelmatig wat regen, ondanks dit gaan wij toch weer de stad verkennen, gelukkig zonder dat de regen valt. Op de terugweg vallen er regelmatig druppels en omdat het al etenstijd is zoeken wij toch nog naar een geopend restaurant. In de buurt van de Camping vinden wij er gelukkig een, waar het eten redelijk en de wijn goed is. Tijdens het eten begint het te storten en het houdt niet meer op dus nat tot op het bot komen wij bij de Camper aan. Omkleden dvd kijken, slapen.

Dagen 35 t/m 37  18 t/m 20-05-2013 Peniscola (Sp.)
De dag begint gelukkig weer zonnig, wij hebben het in Cullera weer gezien en gaan weer verder. Wij twijfelen waar naar toe, in een simpel stadje hebben we even geen zin meer dus uiteindelijk besluiten wij weer naar Peniscola te gaan maar nu niet naar een Camperplek maar naar een Camping. Even snel naar Lidl en toen de weg op naar het ca. 200 km. verder gelegen Peniscola. Het grootste deel van de tijd rijden wij in zonnig weer hoewel in de verte steeds donkere wolken te zien zijn. Dichtbij Peniscola begint het sterk te betrekken maar houden wij het toch nog droog. Na enig zoeken komen wij terecht bij Camping Eden (€ 16,00), een enorm grote Camping maar nu eindelijk weer met allerlei faciliteiten die ook nog eens open blijken te zijn. Wij zetten de Camper op een goed plekje neer (zelfs met een gootsteentje op de plek !), nauwelijks zijn we klaar of het begint ook hier te hozen. De rest van de tijd dat wij hier zijn blijkt het weer erg wisselvallig. Soms regen, soms harde wind maar gelukkig ook vaak een heerlijke hete zon. Het oude centrum met het Paleis van de Paus en de omliggende oude straatjes worden door ons weer bezocht. De drukte met mensen valt mee, de drukte met restaurants niet (erg veel dus). Wat in deze stad ook opvalt zijn de prijzen van de restaurants, in eerdere plaatsen kon je goed eten voor weinig geld, hier zijn wij voor 2 personen incl. wijn, toch al gauw rond € 40 tot 50,00 kwijt, waarbij dan wel gezegd moet worden dat het eten hier iets meer verfijnd is. Voor de rest geen vermeldenswaardige zaken.

Dagen 38 t/m 40  21 t/m 23-05-2013 Cambrils (Sp.)
De dag begint bewolkt en de wind steekt op, gelukkig blijf het droog en lekker warm. Via hoofdwegen rijden wij richting Cambrils, uiteindelijk bereiken wij Camping La Llosa (€ 16,00 p.d.)welke erg gezellig blijkt te zijn, een ander pluspunt is dat deze ook nog pal bij de boulevard blijkt te liggen. De boulevard is fraai aangelegd met een veelheid aan planten, wij gaan dan ook de komende dagen hier veel fietsen. Op Woensdag bezoeken wij de lokale weekmarkt, niet bijzonder interessant maar vlakbij blijkt nog een oude stadsdeel te liggen waar wij met veel plezier rondscharrelen. Op Donderdag gaan wij zonnen en Maria zwemmen in het openluchtzwembad, in de avond ergens gegeten.

Dagen 41 + 42   24 t/m 25-05-2013 Mataro (Sp.)
DSC01934DSC01937DSC01939DSC01940DSC01942
Nog steeds lekker zonnig vertrekken wij richting Mataro want wij willen nu eindelijk wel eens Barcelona kunnen bezoeken. Naarmate wij dichter bij Barcelona komen, wordt het ook meer bewolkt zelfs met regenwolken, gelukkig komt de regen niet bij ons. Omdat enige dagen geleden de Satellietontvanger het begeven heeft en Rob had uitgedokterd dat er een Mediamarkt zat in Mataro Park (een soort shoppingmall ) gaan wij eerst dit park bezoeken, helaas blijkt het type wat ik zoek bij geen enkele electronicazaak voor handen, hierna wat rondgewandeld en wat boodschappen gedaan. Terug bij de Camper schrikken wij ons rot, de zijdeur is geforceerd !! Nader onderzoek leert dat de 2 mobieltjes, de camera van Maria en het Jack van Rob gestolen zijn. Klote dus, toch maar verder naar Camping Barcelona (€ 16,90 p.d.) waar wij ons direct aanmelden voor de bus morgen naar Barcelona. Het politiebureau blijkt op een nogal lastig punt te liggen, Rob heeft hierdoor zo de balen dat hij geen zin meer heeft om aangifte te doen, Maria ietwat kwaad. Wel in de namiddag naar het stadje Mataro, nu tijdens openingsuren, in eerste instantie lijkt het centrum nu een stuk dynamischer maar dat blijkt slechts schijn, want reeds rond 18.00 u. is alles bijzonder stil en besluiten wij maar weer terug naar de camping te gaan. Hier in de avond in het restaurant redelijk goed gegeten.Zaterdag voor ons doen vroeg met de bus, begint al goed want de nummering van de reserveringsbewijzen blijkt niet te kloppen, uiteindelijk zit iedereen en komen wij in ca. 45 minuten op de Plaza Catalunya, dus hartje Barcelona. De dag brengen wij door met de Ramblas aflopen, het Gotisch stadsdeel bezoeken en een nieuwe shoppingmall in de haven. Goed weer en wij gaan regelmatig ergens wat drinken en hapjes tot ons nemen. Rond 18.00 u. staat de Bus weer klaar en nadat er weer wat gerommel is met de zitplaatsen komen wij rond 19.00 weer op de camping. Moe en voldaan gaan wij uiteindelijk slapen.

Dagen 43 t/m 45 26 t/m 28-05-2013 Blanes (Sp.)
Nog steeds met veel wind maar toch ook met veel zon gaan wij weer verder. Gisteren hadden wij bedacht om Blanes te bezoeken omdat wij dachten hier reeds eerder geweest te zijn. In eerste instantie zouden wij naar Camping Solmar gaan, maar daar aangekomen schrikken wij ons een hoedje, een hoop blèrende en gillende kinderen en een enorm groot terrein, hier willen wij echt niet zitten. Er blijken trouwens zat campings te zijn en uiteindelijk besluiten wij op Camping Sabanell te gaan staan, een rustige camping ook nog eens pal aan de boulevard. Een deja vu gevoel bekruipt ons, jawel hier zijn wij inderdaad vele jaren terug met de camper eerder geweest. De Camping is voor ons doen helaas niet goedkoop (€ 26,55 p.d.) want zij accepteren de kortingskaart van Acsi niet. De wind en de wolken zijn met ons meegekomen maar gelukkig ook de zon, dus uiteindelijk prima weer, wij gaan dan ook gelijk wat fietsen. In de avond eten we in een restaurant Konijn (Maria) en Biefstuk (Rob), totaal incl. wijn € 45,00 voor een redelijk avondmaal. De dagen daarop bekijken wij het dorp en verwonderen wij ons over het groot aantal Nederlandse etablissementen zoals Appiehein, Piet de Patatboer en meer van dit fraais. De laatste dag bezoeken wij wederom ( jaren eerder reeds bezocht)  de botanische tuin. De laatste 2 dagen was er een stevige bewolking maar nu begint het ook af en toe licht te regenen. Via internet worden wij gewaar dat de komende dagen wisselvallig zullen zijn. De avonden weten wij o.a. met dvd’s door te komen.

Dag 46 + 47  29 t/m 30-05-2013 Roses (Sp.)
Vannacht heeft het stevig geregend en ook de ochtend begint met lichte regen, gelukkig is de harde wind verdwenen. Uiteindelijk besluiten wij weer via Roses verder te gaan, hier zijn redelijk wat restaurants pal bij de Camping te vinden, dus is het slecht weer dan kunnen wij toch iets verorberen. Het is ca. 100 km. rijden over een prima weg en tijdens de rit schijnt de zon gelukkig weer. Bij Roses gaan wij bij Mercandona eerst boodschappen inslaan om vervolgens de reeds eerder bezochte Camping Joncar Mar op te rijden. Net hebben wij alles klaargezet of het begint toch een partij te regenen, dus noodgedwongen blijven wij in de Camper. Op basis van de weerberichten denken wij om hier ook morgen te blijven om dan Vrijdag Frankrijk in te rijden, in het weekend zou het overal aan de kust prima weer dienen te zijn ! Op Donderdag blijft het erg bewolkt en lijken er regenbuien te zijn. Wij gaan toch Roses nog even in en ontdekken nu dat ook dit plaatsje wat schattige kleine straatjes kent. Wij gaan wat rondlopen,bekijken een aantal kunstwerken die op de grond liggen, gemaakt van Anjers (het waarom blijft onduidelijk), soms wat regen, terug naar de Camping waar wij in de Camper van een goede maaltijd genieten, einde dag.

Dag 48  31-05-2013 La Couvertoirade (Fr.)
Volgens Maria heeft het vannacht wederom gegoten, gelukkig begint de dag droog, wij ruimen alles snel op en gaan via onze hofleverancier Lidl de tolweg op. Het blijft grotendeels droog, regelmatig zon maar wederom een harde tot stormachtige wind. Via het Camperboek bedachten wij om naar Vailhan te gaan. Vanaf de tolweg rijden wij via behoorlijk smalle en bochtige weggetjes naar dit Dorp. De Camperplek zou dicht bij een meer moeten liggen en dat blijkt ook zo te zijn ! Een leuke omgeving uitermate geschikt om lekker te wandelen. Helaas is de wind zo sterk dat waar wij staan, de Camper regelmatig wordt heen en waar geschut. Nadat wij wat gewandeld hebben bedenken wij dat het toch erg onrustig is om hier te slapen. Na enig zoeken vinden wij via het Camperboek La Couvertoirade welke een middeleeuwse uitstraling zou moeten hebben. Via wederom zeer smalle en bochtige weggetjes en een stuk snelweg bereiken wij in de namiddag dit plaatsje. Op de Camperplek staan slechts een drietal andere Campers. Voor de zekerheid gaan wij toch even het dorpje in, geheel uitgestorven maar wat wij ervan zien doet ons toch besluiten om hier tot morgen te blijven, want dit dorpje heeft een uitermate leuke uitstraling. In de Camper wat eten etc.

Dag 49 01-06-2013 Aniane (Fr.)
In de ochtend alsnog het plaatsje in, werkelijk prachtig .Je waant jezelf in een klein middeleeuws dorp, klopt ook want de meeste huizen zijn ook uit de middeleeuwen en soms zelfs ouder. De oorsprong van dit plaatsje gaat terug naar de Tempeliers. Wij weten hier een aantal uren rond te dwalen en gaan ook over een soort rotsformatie een oude molen bekijken. Uiteindelijk besluiten wij toch maar weer verder te gaan.De harde wind blijft maar het wolkendek wordt duidelijk dunner en de zon komt er nu regelmatig doorheen, vol goede moed dus naar het volgende plaatsje. Wij hadden via het Camperboek bedacht om naar Aniane te gaan. Via een rustige route komen we hier uiteindelijk en na enig zoeken vinden wij ook de Camperplek. Een groot stuk grasland met veel schaduw en belangrijk ook met beschutting voor de harde wind. Wij wandelen wat en gaan in de avond ergens eten, eten en bediening vallen tegen, terug naar de Camper, einde dag.

Dag 50 02-06-2013  Sommiere (Fr.)
De zon is heet en juist de harde wind zorgt ervoor dat het weer nu heerlijk aangenaam is, wij gaan dan ook eerst lekker luieren om vervolgens via een goede en rustige weg naar Castries te gaan. Ook deze plaats zou een oud middeleeuws centrum hebben, dus dat willen wij bekijken. In het dorp aangekomen, lukt het ons niet een parkeerplek te vinden, wel zien wij een verwijzing naar een parkeerplaats bij een Chateau. Ook nooit weg, dus hier proberen wij te parkeren, lukt ook niet, maar iets verderop lukt het wel. Tot onze verbazing blijkt op de bedoelde parkeerplek een grote rommelmarkt te zijn, hier maar wat rondkijken, maar waar wij ook kijken een Chateau is nergens zichtbaar. Dan maar weer verder naar Sommiere, wij denken hier eerder geweest te zijn maar herkennen de Camperplek niet. De Camperplek is feitelijk niets anders als een groot geasfalteerd parkeerplaats . Rob baalt want het is hier bloedheet, gelukkig zien wij pal bij een Camping Municipale, gaan hier kijken en besluiten gelijk op deze Camping te gaan staan. Heerlijk gras op een afgeschermd en beschaduwde plek, wat wil je nog meer. Camping heet trouwens Le Garavel en kost nog geen € 13,00. Het oud centrum bekijken, vermoeiend door de vele hoogteverschillen, erg interessant. Ook nog een Chateau bekijken, trappen op en op en op, blijkt deze gerestaureerd te worden en valt er dus weinig te zien ! Uiteindelijk weer terug naar de Camping en in de avond gezocht naar een restaurant, blijken de meesten dicht te zijn, vinden wij een Chinees restaurant waar wij een lekker Thais gerecht opsmikkelen. Terug en einde dag.

Dag 51 03-06-2013  Hauterives (Fr.)
DSC01945DSC01947DSC01948
De dag begroet ons wederom met veel zon, dus eerst wat tutten en vervolgens weer de Camper in, nauwelijks zijn wij uit het stadje of daar zien wij onze geliefde supermarkt opdoemen en zowaar zonder dat wij hiernaar gezocht hebben, jawel Lidl. De yoghurt inladen, helaas de koude verse melk is er niet. Gedeeltelijk via de Peage en gedeeltelijk via binnenwegen rijden wij in de middag Hauterives binnen, een afstand van ca. 200 km. In dit plaatsje waren wij al eerder om het kasteel van de postbode te bewonderen, toen was het echter slecht weer en nu schijnt de zon. Wij gaan op de Camperplek staan, deze was vroeger gratis, wij zien nu dat je € 5,00 p.d. moet betalen, het zij zo. Genieten van de zon en gaan nog even het plaatsje inlopen, ergens wat drinken en vervolgens de Camper in om te eten etc. Einde dag.

Dag 52 04-06-2013 Lauhans (Fr.)
Ook deze dag schijnt de zon volop, gaan een markt is, dus hier even wat rondneuzen. Buiten het gebruikelijk aanbod aan textiel en agf zien wij ook een stoelenmaker, dus dit ambacht is hier kennelijk nog levend. Tijd om weer verder te gaan, dichtbij vinden wij een Intermarche waar wij nog wat inkopen o.a. de verse melk, deze is in Frankrijk maar ook in Spanje aanmerkelijk lekkerder dan in Nederland, waarschijnlijk door een hoger vetgehalte. Via binnenwegen komen wij dichtbij Lyon waar wij wel gedwongen zijn om de snelweg te nemen door Lyon, gelukkig loopt het verkeer goed door. Enige tijd na Lyon gaan wij weer de binnenwegen op richting Lauhans. Dit is een  plaatsje waar wij al eerder een paar keer geweest zijn, gaan ook hier op een Camperplaats staan die zoals eerder nog steeds € 5,00 p.d. kost en gaan het plaatsje in. Blijken wij duidelijk de verkeerde dag gekozen te hebben, want zo goed als alles blijkt gesloten, met enige moeite vinden wij een barretje om de tong weer gesmeerd te krijgen. Toch wat rondlopen en vervolgens met de fiets weer terug. Gaan bij de Camper wat snoepen en hebben gelijk geen zin meer om te eten, gaan nu wat in de omgeving fietsen, wat lezen. Etc. Einde dag.

Dag 53+54 05 t/m 06-06-2013  Luxeuil les Bains (Fr.)
DSC01951DSC01953DSC01956DSC01957DSC01958
Wederom begroet de dag ons met veel zon. Maria heeft inmiddels ontdekt dat zij van een bepaald geneesmiddel slechts tot uiterlijk as. Dinsdag voldoende heeft, dit doet ons besluiten om versneld richting NL te gaan. In de TT voeren wij de snelste route richting NL in maar niet via de Peage. Tot onze verbazing blijken wij een lange tijd via binnenwegen te rijden om tenslotte op een hoofdweg richting Besancon uit te komen, deze stad hadden wij eigenlijk niet op de route verwacht. Via het Camperboek zien wij dat hier wel een Camperplek moet zijn en uit een andere bron begrijpen wij dat dit een zeer oude stad moet zijn. Dus de stad maar in, jawel blijkt men een trambaan aan te leggen waardoor een aantal plekken niet meer bereikbaar zijn, dus ook onze Camperplek niet, los hiervan is dit een drukke stad , dit gecombineerd met de warmte doet ons besluiten maar snel verder te gaan. Wij zoeken via het Camperboek naar een andere plek wat hogerop, uiteindelijk denken wij dat Luxeuil les Bains een goed alternatief is. Dus de route volgen naar de Camperplek, jawel blijkt hier een soort circus neergezet te zijn, mispoes dus ! Gelukkig zien wij even verderop het woord “Camping “ en gaan hierin, blijkt te gaan om de Camping Domaine du Chatigny. Naar later zou blijken een prima terrassencamping met ruime plaatsen en een leuk uitzicht op een deel van de stad, dit alles voor slechts € 14,50 p.d. en nog incl. gratis Wifi. Het bevalt ons zo goed dat wij direct een extra nacht boeken. Langer blijkt ook niet mogelijk want as. Zaterdag wordt er kennelijk een zeer belangrijke wielerwedstrijd gehouden, vandaar veel drukte op de Camping vooral veel wielrenners uit Belgie en ook het eerder genoemde circus heeft hier alles mee te maken ! Voor het eerst tijdens deze vakantie proberen wij Skype uit en in een aantal gevallen blijkt dit redelijk te werken. Soms wat vertraging, soms wat echo maar het bellen hiermede blijkt ons bij een drietal telefoontjes dan ook maar € 0,40 te kosten ! Op de 6e gaan wij het stadje verkennen, niet groot en derhalve is het oude centrum ook niet groot. Wel erg interessant, sowieso heeft het stadje een leuke uitstraling mede door de vele terrasjes. In de avond gaan wij uitstekend eten voor ca. €60,00.

Dag 55  07-06-2013 Stenay
Het blijft nog steeds erg warm. Bij het doorzoeken van onze Bijbel (=Camperboek) vonden wij een Camperplek halverwege de rit naar huis, t.w. Stenay. Eerst via hoofdwegen maar verder voor het grootste deel via glooiende en slingerende binnenwegen die een  erg mooie en afwisselende natuur laten zien, rijden wij ca. 250 km. tot in Stenay. Plotseling bekruipt ons een deja vu gevoel, het lijkt wel …en ja hoor hoewel wij dachten dat wij op een voor ons onbekende camperplaats zouden staan, blijkt dat wij hier recent al eerder geweest zijn, niet echt erg want het blijft een leuke standplaats en dat voor € 8,00 p.d. incl. wifi. Trouwens wij zijn duidelijk niet de enigen die deze plek bezoeken want nadat wij op een prima plek de Camper geparkeerd hebben, wordt het langzamerhand zo druk dat zelfs op plekken die hiervoor eigenlijk niet bedoelt zijn, geparkeerd wordt. Het is bloedheet, in de avond nog >30 gr.C. dus erg veel doen wij niet, wat lezen, in de omgeving wat wandelen en tenslotte ergens een redelijke Kebab halen, dat is het voor vandaag.

Dag 56  08-06-2013 Bergen op Zoom/Stavenisse
Ook deze dag begint in warmte, wat zitten etc. hierna in de Camper richting de resp. woningen, een rit van ca. 270 km. Ook het begin van de terugweg gaat over leuke binnenwegen m.n. door bosgebieden, voordeel is ook dat het de hitte van de zon wegfiltert. Op enig moment komen wij halverwege de snelweg Luxemburg – Brussel en wordt het gewoon oninteressant zo snel mogelijk rijden. Opvallend is dat naarmate wij dichter bij Nederland komen, de wind steeds kouder wordt. In de vroege middag weer thuis. Einde van een zeer plezierige vakantie.